Якщо розглянути декілька лабораторій однієї групи, наприклад з аналізу параметрів якості зерна в межах однієї країни, то виникає питання: "як забезпечити єдність вимірювань?" Або іншими словами, щоб результати аналізу в кожній лабораторії (например на вологість, білок, клейковину, жир, масло і т.д.) не відрізнялися один від одного в межах допустимої похибки.
Для відповіді розглянемо сучасний напрямок, який активно розвивається в Україні - дослідження якості зерна за допомогою інфрачервоних аналізаторів, які дозволяють за кілька хвилин провести тест відразу за кількома показниками з малою кількістю відібраної проби, без застосування інших видів обладнання, посуду, хімічних реактивів.
Але є один важливий нюанс.
Для забезпечення точності, аналізатор необхідно періодично калібрувати по стандартних зразках зерна.
Що таке єдність вимірювань і для чого потрібні стандартні зразки зерна
“Єдність вимірювань - стан вимірювань, при якому характеристики відхилень або метрологічної невизначеності вимірювань на виходять за встановлені межі.
Перший рівень - лабораторія
Один аналізатор працює, два або більше, при калібруванні по стандартних зразках, які являються еталоном і несуть значення властивостей із заданою метрологічною невизначеністю і при перевірці в зазначений міжповірочний інтервал, можна гарантувати, що даним приладу можна довіряти.
Ця єдність вимірювань всередині лабораторії.
Сформулюємо 2 тези:
- будь-яке обладнання з часом втрачає свої якості через знос, старіння деталей (механіка, електроніка) і показання починають "плисти";
- навіть новий аналізатор, незважаючи на заводські настройки, при введенні в експлуатацію, необхідно калібрувати за переліком культур, що надаються замовником.
Тому однозначний висновок - відкладати калібрування аналізатора на потім, або в кращому випадку проводити цю найважливішу процедуру час від часу, на свій власний розсуд, не припустимо.
Тим більше, якщо в складі компанії присутні кілька лабораторій, розділених географічно сотнями кілометрів, і в кожній з них, навіть якщо набір аналізаторів однаковий (одного бренду), без регулярного калібрування, результати будуть відрізнятися.
Якщо вже немає єдності вимірювань всередині однієї організації, що вже говорити про цілу країну, якщо зерновиробників, трейдерів, транспортних компаній, споживачів десятки і сотні.
Другий рівень - країна
Тут ситуація значно гірша. Як частота калібрування ІЧ-аналізаторів, так і вибір постачальника стандартних зразків носить несистемний характер.
Причин дві.
- Форма власності.
Кожен гравець на ринку зернових культур "вариться у власному соку". Це один з негативних елементів ринкової економіки. У самому ринку немає нічого поганого, але "правила гри" з точки зору досягнення однакових результатів, повинні бути. Немає централізованого управління і контролю, як за часів, коли всі засоби виробництва перебували в руках держави - немає єдності вимірювань.
- Культура вимірювань.
Також часто знаходиться на невисокому рівні.
Тому, щоб досягти єдності вимірювань показників якості зерна в рамках цілої країни, необхідно із заданою періодичністю, проводити калібрування приладів по стандартних зразках. І мова йде не тільки про анализатори. Наприклад вологоміри Supertech допускають підстроювання результатів на всьому діапазоні виміру і для цих цілей теж можуть бути використані контрольні зразки.
Сформулюємо 3 обов'язкових вимоги по єдності вимірювань
- Аналізатор зерна повинен бути технічно справний.
Для цього потрібне регулярне сервісне обслуговування, дотримання умов експлуатації, при необхідності проводиться ремонт.
- Як мінімум не рідше, ніж 1 раз в міжповірочний інтервал, а ще краще частіше слід відкалібрувати аналізатор.
При поставці та введенні в експлуатацію цю процедуру може виконати сервісний інженер.
Надалі, після проведення навчання, періодичне калібрування аналізатора, отримавши від виробника набір стандартних зразків, проводить відповідальна особа від лабораторії з аналізу якості зерна. Частоту визначає начальник лабораторії в залежності від частоти використання, але в середньому рекомендується проводити калібрування раз в квартал. Ціни на стандартні зразки не захмарні (це тисячі гривень), а ось фінансовий виграш може скласти в сотні разів більше. Під виграшем розуміється зменшення кількість суперечок з контрагентами через різночитання, претензій, судових позовів тощо. - Суб'єктам, пов'язаним з виробництвом, переробкою, зберіганням, реалізацією зерна, слід купувати еталонні зразки у компетентних виробників, які зобов'язані надати паспорт на кожен екземпляр, а самі результати досліджень підтверджуватися мінімум в трьох незалежних атестованих лабораторіях.
На сьогодні єдності вимірювань в рамках країни немає.
В даний час в роботі навіть тих лабораторії, які намагаються дотримуватись періодів міжповірочного інтервалу, немає визначеності в придбанні контрольних зразків.
Звернемося знову до положень Закону "Про метрологію".
Первинний еталон | Еталон, створений з використанням первинної референтної методики вимірювань |
Калібрування | Сукупність операцій, за допомогою яких при заданих умовах на першому етапі встановлюється співвідношення між значеннями величин, які забезпечуються зразками з властивими їм метрологічними невизначеностями вимірювань, а на другому етапі ця інформація використовується для установки співвідношення з метою отримання результату вимірювання |
Приклад.
Припустимо, лабораторія в складі агрохолдингу проводить аналіз вологості білка методом Кьельдаля і інфрачервоної спектроскопії. Чи є зразок зерна (або іншого продукту), отриманий в такий лабораторії, стандартним, тобто первинним еталоном?
Ні, не є.
По-перше, хто гарантуватиме рівень метрологічної невизначеності?
Адже саме відповідне лабораторне обладнання повинно бути повірено, персонал сертифікований, впроваджена система стандартів якості і цілий ряд заходів, пропонованих до виробників референтних зразків.
По-друге, а чи будуть визнані результати однієї відомчої лабораторії такий же лабораторією іншої компанії?
Виникнуть правомірні питання: А чому ми повинні Вам довіряти? А ми вважаємо, що саме наша лабораторія видає справедливий результат. Де Ваші гарантії ?
Це нагадує ситуацію, коли позивач і відповідач намагаються домовитися і ніяк не можуть прийти до компромісу. Завжди повинен бути арбітр, що знаходить над сутичкою. І повинне бути не упереджене рішення.
У суді це суддя - а в експрес-аналізі зерна: стандартні зразки